fredag 29 december 2023

Wikströms / Pomona

Någon gång i början på 1950-talet öppnade Magnus Wikström i nya lokaler på Torggatan 7. Hans fru Viola Wikström förestod Pomona.

Den tidigare affärslokalen på Torggatan 5. Arvikas första snabbköp.




Jag är äldsta dottern. Lite högre upp på Torggatan låg Pomona som min mamma förestod. Pappa Magnus öppnade Arvikas första snabbköp. I hörnet nedanför låg Bergkvist herrekipering. Eijes damfrisering på andra sidan gatan där mamma och vi 3 systrar fixade håret. Pappa var ständigt på gång med nya ideér. På öppningsdagen fixade han med reklam för Carlssons klister med en åsna som blickfång. Det var tider det med bl.à sockeraffärer med norska köpare och med affärsmannen Löken i Magnor på norska sidan. Jag tror att många Arvikabor minns dessa affärer mitt i centrum på Torggatan . De hörde till stadsbilden. Kram på er alla! (IG)

Hej igen. Gatlängan gjordes om till nuvarande utseende. Affärerna slogs ihop och firman flyttade in i en modern affärslokal. Klädfirman JC tog över lokalen och är fortfarande en klädaffär. Jag har lite svårt med årtal, när detta gjordes. Troligen i början på 60-talet. Efter att sålt lokalen och öppnat igen bredvid Jösse manufaktur på Storgatan vid torget fortsatte de några år till. Min pappa Magnus dog 1964 endast 62 år gammal. Mamma fortsatte några år till.

Pappa övertog firman på 30 talet efter sin bror Tore som ville etablera sig i Karlstad. Så affärerna höll i sig i många år. De flesta av hans 9 syskon var affärsmän. Han föddes i Kvistbro utanför Örebro, där hans föräldrar i sitt stora boningshus på nedre botten hade lanthandel .Mamma kom från Norrköping. De träffades i Arvika. Det finns så mycket att berätta om affärslivet. Många roliga anekdoter. Och när julskyltningen var så hemlig att papper sattes på fönstren. Ett år gjordes det en hel skog med räv och hare och en otrolig stjärnhimmel. Vi döttrar, utklädda till tomtenissar, körde fram med en spark och presenterade olika varor. Och när alla jaktkamrater var med vid inventeringen och drog sina historier. Och mamma fixar kaffe och smörgåsar. Vid unga räknade kolan. Det var tider det.
Jag kan hålla på hur länge som helst men…. Tack för att jag vara med på ett hörn. Inger (IG)

Wiola Wikström står i mitten i grå rock.








https://www.google.com/maps/@59.6550258,12.5921415,3a,75y,304.69h,80.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJTsq7Ofa8NzlPCGqQtk_7A!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu

https://www.facebook.com/groups/4123255744378747/posts/5294850697219240/

https://www.facebook.com/groups/4123255744378747/posts/6951207944916832/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar